Tevékenységközpontú program

Tevékenységközpontú Óvodai Nevelési Program

A Központi óvoda és a Fóti Boglárka tagóvoda  a tevékenységközpontú óvodai nevelési program alapján végzi nevelő – oktató munkáját, a gyermek középpontba helyezését és az óvoda nevelési funkciójának kiteljesítését tekinti alapvető feladatának.

A gyermek harmonikus személyiségfejlesztését, az életre való felkészítést tűzte ki célul, tevékenységek által, mely nevelési folyamat négyes feladatrendszerén keresztül valósul meg:

1.     Játék és tanulási tevékenységek

2.     Társas és közösségi tevékenységek

3.     Munkatevékenység

4.     Szabadidős tevékenység

Célok, feladatok:

A tevékenységközpontú óvodai nevelési program, mint elnevezéséből is kitűnik, központba állítja a gyermeki tevékenységre épülő nevelést és ezt az elvet a teljes nevelési folyamaton keresztül kiemelten kezeli.

 

Néphagyományőrző Helyi Nevelési Pedagógiai Program

A néphagyományőrző nevelési programunk, mellyel a Gyöngykaláris és Kéknefelejcs tagóvoda dolgozik, elkötelezetten vállalja az óvodai nevelés időt álló értékeinek közvetítését, a régi idők értékeinek hiteles, tudatos átadását, a helyi hagyományok felkutatását, átadását, lokálpatriotizmusra nevelést.

Meggyőződésünk, hogy az óvodás korú gyermeknek joga van ahhoz, hogy a nemzetét éltető hagyományokat megismerje, ezekről élményt szerezzen és ezáltal hiteles, követendő mintát kapjon.

Az érzelmi, erkölcsi, esztétikai értékek közvetítése mellett a hazaszeretet, a szülőföldhöz való kötődés, a nemzeti öntudat megalapozása is megvalósul. A kisgyermek számára az a haza, amit környezetéből észlel, ezért fontos a helyi hagyományok megismertetése, beépítése életükbe, mindennapjaikba.

Testületünk tagjai felkutatták a helyi, fóti néphagyományokat – melyeket az életkornak megfelelően igyekszünk a munkánkba beépíteni.

Büszkén mutatjuk meg óvodásainknak a Fóti népviseletet, a híres Fóti rétest, és büszkén mesélünk nekik arról, hogy nagy zenepedagógusunk, Kodály Zoltán az „Érik a ropogós cseresznye” c. népdalt Fóton gyűjtötte. Néphagyományőrző munkánk színesítése céljából keressük a kapcsolatot a Fót Asszonykórussal, a Fóti Népművészeti Szakközép, Szakiskola és Gimnáziummal.

Célok, feladatok:

Alapos ismeretek, készségek, képességek elsajátítása, jártasságok kialakítása, gondolkodás, figyelem fejlesztése, tudásgyarapítás játékos, szervezett és spontán tevékenységeken keresztül.

A tevékenység, a megismerés vágya ösztönzi a gyermeket a tapasztalatszerzésre – ez a tanulás alapja.

Képességfejlesztő Helyi Nevelési Pedagógiai Program

Manó Tanoda nevelőtestülete azért választotta ezt a programot, mert fő feladatának tekinti a 3-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak szem előtt tartásával az egészséges, harmonikus személyiségfejlesztést, a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális és értelmi érettség kialakítását, a tanulási zavarok megelőzését az óvodai nevelési feltételek sajátos megszervezésével.

A program a gyermek alapvető megnyilvánulási módjára, a természetes mozgásigényére alapozott, rendszeres testmozgásra és a fő tevékenységi formájára, a játékra alapozva szervezi a fő nevelési területeken végzendő pedagógiai és pszichológiai feladatait.

Amikor a programunk íródott, az érvényes jogszabályok még nem írták elő az óvodák iskolára előkészítő feladatát, de saját gyakorlati tapasztalataink alapján megállapítható volt, hogy helye van az óvodai nevelésben.

A gyermekek utolsó óvodai évében, minden óvodai csoportban az egyéni képességfejlesztések keretén belül, -amely az egyéni fejlesztési tervek alapján történik,- részesül az iskolai előkészítésben, ezzel is támogatva az általános iskolai tanulmányok eredményes kezdetét.

Célok, feladatok:

Az óvoda-iskola közötti átmenet zökkenőmentessé tételével olyan attitűd kialakítására törekszünk, ami növeli a tanulási-tudás megszerzési vágyat.

Természettel Természetesen Helyi Nevelési Pedagógiai Program

Galagonya tagóvoda „Természettel természetesen” szellemű nevelésének célja, hogy kibontakoztassa a gyermekek természethez való, velük született jó viszonyát, megalapozza a környezettudatos magatartást és formálja a családok környezetvédő szemléletét.

Nevelőmunkánk alapelve az óvodai nevelés keretein belül a gyermeket érzelmileg magas szintű élményekhez juttatni. A természeti értékek szeretetének és tiszteletének átadásával segítjük gyermekeinket megismertetni az őket körülvevő világgal. A programon belül kiemelten kezeljük a természetes és épített környezet megismerését a közvetlen megfigyelésekre és tapasztalatszerzésekre építve.

Óvodánk helyi nevelési programjának alappillérei a környezeti nevelés, az egészséges életmódra nevelés és a testi nevelés. E három terület szoros kapcsolatban van egymással, hiszen egészséges környezetben, sok mozgással, játékos módszerekkel lehet megfelelően fejleszteni a gyermekek egész lényét, test-lelki kiteljesedését.

A környezet megismerése, megszerettetése és védelme hosszú folyamat. Az óvodai nevelés a családi nevelés mellett a legalkalmasabb arra, hogy elkezdődhessen a környezethez való pozitív viszony alapozása, alakítása. A zöld jeles napok megtartásával (Autómentes nap, Állatok világnapja, Víz világnapja, Föld napja, Környezetvédelmi világnap), segítjük gyermekeinket a fenntarthatóságra és az újrahasznosítás fontosságára nevelni.

Célok, feladatok:

Törekszünk testileg, lelkileg egészséges, a környező világra, az őket övező természet szépségeire, a művészetekre fogékony, kreatív személyiségű gyermekeket nevelni, komplex élmények biztosításával. Programunk keretet biztosít a természeti értékek felfedezésére, megismerésére, védelmére. Nyugodt környezetet, harmonikus fejlődést biztosítva segítjük elő a gyermeki kompetenciák kialakítását, kibontakoztatását, elmélyítését. Törekszünk arra, hogy a tevékenységbe ágyazott tanulás útján, játékos formában biztosítsuk a célzott, és differenciált, egyéni képességekhez igazodó ismeretszerzést, fejlesztést.

Apponyi Központi Épület

Fóti Boglárka Tagóvoda

Galagonya Óvoda

Gyöngykaláris Óvoda

Kéknefelejcs Óvoda

Manó Tanoda

Holdvilág Bölcsőde

Napsugár Bölcsőde